19. mai 2012

Pavlova -verdens beste kake


Til 17.mai lagde jeg marengsbunner til porsjons-pavlova. Det er praktisk med porsjonsstørrelser, for da trenger man ikke å spise alt på en gang.. Vi rakk aldri å spise pavlova på nasjonaldagen, med de to siste dagene har det blitt pavlova både til lunsj, middag og kvelds..
Pavlova er min yndlingskake -uten tvil!


Oppskrift:

Pavlova
marengsbunn
5 eggehviter
2dl sukker
1/2ts salt

Pisk eggehvitene sammen med salt, og tilsett sukker litt etter litt. Pisk til en hvit, stiv krem. Bre massen utover i ønsket tykkelse på et bakepapir; enten som en stor kakebunn (på størrelse med en middagstallerken) eller som porsjonsbunner. Velger du en kakebunn stekes den på 130 grader i litt over 2 timer, og hvis du lager porsjonsbunner holder det med ca. 1time og 45min. Bunnen kan gjerne lages dagen før den skal brukes.

vaniljekrem
3dl fløte
1ss sukker
litt vaniljesukker
en pakke ferdig vaniljekrem

Pisk fløte, sukker og vaniljesukker til krem (skal du fordele gleden utover flere dager, lønner det seg ikke å piske all fløten på en gang.) Bland i vaniljekrem (jeg bruker ikke å ta i riktig alt). Fordel den ferdige kremen utover marengsbunnen rett før servering og legg på masse friske bær.


verdens beste kake

10 kommentarer:

  1. Genialt med porsjonsstørrelser!
    Bitten.

    SvarSlett
  2. Åå, samme her, ELSKER pavlova! Så kjekt å lage porsonskaker :)
    Klemmer fra Stine

    SvarSlett
  3. Så søte! Pavlova er en av favorittene her i huset også!

    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg lager eggekrem av gulene som blir igjen etter at man har tatt hviten for å lage marengsbunn. Koker de opp sammen med melk, maizenamel og vaniljesukker. Kjekt å bruke gulene til noe også, og eggekremen er klar så fort det begynner å boble:)

    SvarSlett
  5. Så flott kake!!
    Jeg har aldri smakt Pavlova jeg, tenk det, hehe:)
    Men det må jo prøves ♥

    SvarSlett
  6. Hei!
    For en delikat og herlig kake med masse friske bær:)
    Kjempe flink er du:)
    Sov godt

    Klem Merete

    SvarSlett
  7. Nam! Den så kjempegod og fristende ut! Sååå delikat!
    Herlig med de gode, fargerike bærene oppå.

    Ha en super søndag!

    SvarSlett
  8. Prøv å bytte ut vaniljekremen med vaniljekesam - fantastisk og litt sunnere!! :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  9. Så enig så enig..den er blitt en favoritt her også.
    Kjempelurt med posjonskaker da...takk for tipset.
    I den oppskriften jeg har så har jeg en teskje med vinedikk og to teskjeer med maisena. Da blir den litt seiger enn med kun eggehviter og sukker. Og jeg anbefaler også vaniljekesam, spesielt hvis du har det litt travelt, det er kjempegodt.

    Hege

    SvarSlett
  10. Mmmm,dette så skikkelig digg ut!
    Takk som deler oppskrift:)
    Ha en fin ny uke:)
    Klem Caroline

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!