27. november 2010

I disse småkake-tider..

.. har jeg i dag laget en dobbel posjon med havremakroner. Den tradisjonelle julebaksten, er det ikke jeg som tar meg av. Selv er jeg ikke så glad i tørrkaker, så da går det heller ikke så mye av det her; rart det der.. det kan vel ikke være jeg som spiser alt det andre??? Uansett, spise eller ikke spise, liker jeg i alle fall disse kjeksene godt! 


3 1/2 dl lettkokte havregryn
1 1/2 dl hvetemel
1 dl rosiner
1/2 ts bakepulver
1/2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
100g smør
2 dl sukker
1 stort egg

Forvarm stekeovnen til 180*c.

Rør sammen havregryn, mel, rosiner, bakepulver, kanel og vaniljesukker i en bolle. I en annen bolle røres smør og sukker sammen ved hjelp av en mikser, til det er kremaktig. Tilsett så egg og visp til alt er godt blandet. Tilsett melblandingen, og rør sammen på lav hastighet til det så vidt er blandet. Bruk en spiseskje til å ta opp en toppet skje med deig, og bruk en annen spiseskje til å skyve deigen over på smurt eller bakepapirdekt stekebrett. Ha ca 4cm mellom deigtoppene. Stek kakene midt i ovnen i ca. 15 minutter, til de er gyldenbrune langs kanten. Avkjøl kakene på rist.


Velbekomme!


1 kommentar:

  1. Mmmm de såg veeldig gode ut, tror jeg må teste ut den oppskriften din!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!