23. desember 2010

Super oppskrift på brente mandler


I kveld har vi lagd brente mandler, som ble veldig gode, derfor vil jeg dele oppskriften med dere! Jeg søkte etter oppskrift på nettet, og havnet inne på en annen blogg (fotballfrue), hvor ei hadde lagt igjen ei oppskrift i en kommentar (takk, Linda, for super oppskrift!). Disse brente mandlene er de beste vi har smakt!

Du trenger:
500 g mandler
1 dl vann
150 g sukker
1 ts vaniljesukker
1 ss smør

Legg mandlene ut over i en langpanne og varm de i stekeovnen på 200 grader i ca, 8 minutter.

Ha vann, sukker og vaniljesukker i en kasserolle, og kok opp. La sukkerlaken koke i 2-3 minutter. Ha i de ristede mandlene. Nå må du røre hele tiden. Sukkeret skal krystalliseres og mandlene blir tørre og grålig  (dette tar litt tid, så vær tålmodig. Husk å røre!). Så skal sukkeret smelte igjen, så bare fortsett å røre. Det tar noen minutter før sukkeret smelter, men ikke ha det så travelt at du bruker for sterk varme, da kan sukkeret fort brenne seg; og brent sukker smaker ikke godt!

Når alt sukkeret har smeltet, har du i smøret. Rør rundt til alt har smeltet, og fordel det så ut over på bakepapir. Når mandlene har blitt kalde nok til at du kan ta på dem, brekker du dem fra hverandre. La dem avkjøles helt. Oppbevares i en tett boks.

 
*


Mange av våre brente mandler skal gis bort i morgen, men heldigvis ble det igjen noen til oss :) Det kan nok godt hende vi lager en porsjon til, eller to, i løpet av jula, for disse ble virkelig gode!! Anbefaler virkelig å prøve denne oppskrifta!

 

Ønsker dere alle en fantastisk dag i morgen!

Klem fra
Hedda 

1 kommentar:

  1. ÅÅÅ det så bare utrolig godt ut, denne oppskriften skal jeg lagre også skal jeg jammen meg prøve en gang. Det var utrolig fint med den gammeldagse forseglingen på toppen av glasset som dekorasjon. ønsker deg en videre fin romjul. klem Monica

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!