2. mars 2014

fastelavensboller

Det er søndag. Det er bollesøndag. Det er feitesøndag. Det er dagen-før-faste-søndag. 
Det er fastelavn.

Her er min oppskrift på deilige, supergode fastelavensboller:


B O L L E R

150 g margarin/smør
6dl melk
125g sukker
1 pose tørr gjær
1ts salt
1ts kardemomme
800g hvetemel

Smelt smør. Hell melken i kjelen når smørret har smeltet, og la det varmes til fingervarmtemperatur før det helles over i bakebollen. Vei opp sukker, halvparten av melet og bland i salt, kardemomme og gjær. Bland dette godt i væska, før du elter inn resten av melet til du får en lett og jevn deig. (Jeg bruker alltid en slikkepott til å blande sammen deig). Dryss over litt mel, og sett til heving med plast/lokk over i en times tid.

Når deigen er ferdig hevet strør du litt mel på bakebordet og heller deigen over. Du trenger litt mel ved utbaking, men pass på å ikke bruke for mye. Elt lett, del deigen i to og trill "pølser" av deigemnene, del opp i passe store biter og trill boller. La bollene stå til heving i ca. en halv time, mens ovnen varmes opp til 200 grader. Pensle med sammenpisket egg. Stekes midt i ovnen i ca 12min. Avkjøl på rist. Bollene bør være helt avkjølt hvis du vil servere med krem (og syltetøy). Dryss gjerne over litt melis før servering. 

Må dere alle få en fin dag -med eller uten boller!


5 kommentarer:

  1. Så godt ut:) Og fin bartepynt! Her står første brett i ovnen, gleder meg til å spise masse boller i dag:)

    SvarSlett
  2. De så utrolig gode ut :-)
    Og så supert at du la ut oppskriften - da skal jeg jammen prøve den.
    Det er så gøy å prøve nye varianter - og kanskje finner man sin favoritt :-)

    Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  3. Nam nam!

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
  4. Så herlig bilde! Elsker bart (så lenge det ikke er på mannen min) ;-) Jeg nøt bolle med krem selv i går, det er bare noe av det beste som fins :D Synd de var så gode at de forsvart hos farmor. Hi-hi. Håper du får en fin dag. Klem fra Monica.

    SvarSlett
  5. Såg kjempegodt ut:)ny fin veke til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!