11. august 2011

Smuldrepai


I dag vil jeg dele en oppskrift jeg fikk tak i for noen dager siden, da vi hadde plukket litt blåbær og hadde lyst til å lage blåbærpai (takk Torild!) Jeg hadde aldri laget pai før, så jeg trengte en bra oppskrift. Og endte altså opp med  den enkleste oppskrift av dem alle. Genialt. Det er riktignok ikke en "ordentlig" pai, men en smuldrepai; som går veldig raskt å lage. Ikke mindre genialt av den grunn akkurat.


Smuldrepai

ca 6dl bær
200gr sukker
200gr mel
200gr smør

Hell bærene utover i paiformen. Bland sukker og mel i en bolle, og smuldre smøret inn. Fordel så denne blandingen over bærene. Stekes på 200'C i ca 20 min; til den er gyldenbrun. Serveres varm,  med vaniljeis eller vaniljesaus.


Du trenger ikke å bruke nyplukkede bær, men du kan kjøpe frossene bær på butikken. I går brukte jeg frossene bringebær og litt bærblanding (blåbær, rips, boysenbær). Og selvom blåbærpaien ble god, synes jeg faktisk denne paien ble enda bedre!! Utrolig enkelt og veldig godt! Anbefales!

Kos dere med late morgener og søte fristelser de som kan!

Klem fra late
Hedda

2 kommentarer:

  1. Mmmm, hørtes deilig ut! :)

    SvarSlett
  2. Smuldrepai er kjempe enkelt og veeeldig godt:D

    flott kjøkkenbord da.

    Klem Hege

    SvarSlett

Legg gjerne igjen et spor etter deg. Jeg setter pris på hver eneste lille kommentar!